Visie mobi2share nader toegelicht
Het einde van de ‘auto van de zaak’: Parttime Lease maakt van elke leaseauto een deeltijdauto
"
Mobi2Share kan het aantal elektrische deelauto’s met een factor 25 laten groeien.
"
De toekomst van mobiliteit is zonder enige twijfel elektrisch én gedeeld. Toch werd in de afgelopen jaren steeds duidelijker dat de deelautomarkt zich langzamer ontwikkelt dan gehoopt, en verwacht. Er zijn inmiddels nog maar weinig aanbieders van deelauto's over, en deze aanbieders maken nog geen winst en kunnen daardoor maar beperkt groeien.
Ook de groei van het aantal elektrische auto's vlakt af, onder andere door de snelle afbouw van stimuleringsmaatregelen.
Zonder aanvullende maatregelen worden de gestelde doelen op het gebied van de energietransitie onbereikbaar.
Daarom willen wij maximale impact realiseren op de energietransitie door het aantal elektrische en deelauto’s zo snel mogelijk te laten stijgen.
125.000 elektrische deelauto’s
Een marktsegment bij uitstek met veel volume en groeipotentie is de zakelijke leaseautomarkt: meer dan 1 miljoen auto’s en 7 procent jaarlijkse groei. De helft van de 500.000 elektrische auto's in Nederland is een leaseauto, en uit recent onderzoek van de coalitie Anders Reizen blijkt dat meer dan de helft van de leaserijders hun auto wel wil delen met anderen wanneer daar financiële voordelen tegenover staan.
In theorie zou dit dus kunnen leiden tot maar liefst 125.000 elektrische leaseauto's die gedeeld worden in beperkte kring (collega's, gezinsleden, buren en vrienden). Dat is 25x meer dan het huidige aantal elektrische deelauto's. En de groei van het aantal leaseauto’s was in 2023 bijna 40 keer zo groot als de groei van het aantal deelauto’s. Dat blijkt uit de meest recente jaarcijfers van VNA en uit het jaarlijkse onderzoek van CROW-KpVV.
Het einde van de ‘auto van de zaak’
In de huidige situatie leasen bedrijven veelal persoonlijke leaseauto’s voor medewerkers, die vervolgens ook ter beschikking worden gesteld voor privéritten. Deze vorm van ‘loon in natura’ leidt tot bijtelling. In het verleden was dit voor veel mensen een interessante oplossing, aangezien de auto naast zakelijke en privéritten ook dagelijks gebruikt werd voor woon-/werk verkeer.
Echter, we zien de laatste jaren dat het mobiliteitsgedrag van veel mensen ingrijpend is veranderd, waardoor ‘de auto van de zaak’ veel minder interessant is geworden. Veel mensen reizen niet meer dagelijks naar het werk en hebben de auto dus minder vaak nodig.
Veel medewerkers met een auto van de zaak kiezen er daarom voor om deze auto niet meer te gebruiken voor privéritten, waardoor er ook geen sprake is van bijtelling. Dit is echter geen toekomstgerichte oplossing, want deze mensen moeten dan een tweede auto aanschaffen voor privéritten. In de toekomst moeten we echter juist minder auto’s efficiënter gaan benutten, in plaats van meer auto’s minder efficiënt.
Parttime lease maakt van elke leaseauto een deeltijdauto
De oplossing is eenvoudig: Het bedrijf least enkel voor zakelijke reizen en als het bedrijf de auto niet nodig heeft, wordt deze door de leasemaatschappij verhuurd aan een deelplatform. Privépersonen of bedrijven die af en toe een auto nodig hebben, kunnen deze auto dan huren, waarbij er alleen betaald hoeft te worden voor de werkelijk gereden privé kilometers waarvoor kilometerbundels beschikbaar zijn.
Mobi2share heeft daarom twee producten ontwikkeld voor de leasemarkt: Parttime Lease voor de leasemaatschappijen en mobi2share als verhuurplatform. Met deze producten kun je van elke leaseauto een deeltijdauto maken. De mobi2share app zorgt voor volledig gescheiden reserveringen, rittenregistratie, rapportage en facturering, zodat zakelijke reserveringen door bedrijven worden betaald en privé reserveringen door privépersonen.
Er zijn al enkele leasemaatschappijen die Parttime Lease aanbieden, zoals MisterGreen met Ready2Share. De Tesla's van MisterGreen worden direct gekoppeld aan de mobi2share app, waardoor het mogelijk is om via de app de auto te reserveren, openen, rijden en sluiten, en een fysieke sleutel niet meer nodig is. Daarmee wordt niet alleen delen, maar ook slim laden tussen de reserveringen mogelijk. Immers voor zowel delen als slim laden is inzicht nodig in de planning van de auto. Door reserveringen te maken is deze informatie beschikbaar.
Ook de elektrische auto’s van andere merken kunnen binnenkort gekoppeld worden aan mobi2share.
Rijden met mobi2share is flexibel en voordelig. Dat is belangrijk, want een financieel voordeel voor de leaserijder is noodzakelijk om een gedragsverandering richting elektrisch rijden, delen en slim laden te versnellen. Dat blijkt heel duidelijk uit het eerdergenoemde onderzoek van Anders Reizen.
Versnelling van de energietransitie
Het maatschappelijk belang is groot, want elektrische auto’s kunnen niet alleen gemakkelijk gedeeld worden, maar ze vormen ook een onmisbare schakel in de energietransitie vanwege de potentiële opslagcapaciteit voor groene energie die met pieken en dalen wordt geproduceerd, en daarom tijdelijk opgeslagen moet worden.
Deze opslagcapaciteit in auto-batterijen kan optimaal benut worden wanneer bekend is op welke momenten de auto gebruikt wordt om mee te rijden, en op welke momenten deze verbonden is met een laadvoorziening. Dat is precies de data die we beschikbaar maken binnen het mobi2share platform.
Een ander belangrijk voordeel is dat auto’s langer kunnen worden ingezet. Nu worden elektrische auto’s vaak aan het einde van leaseperiode van maximaal 5 jaar verkocht, veelal aan buitenlandse kopers. Met Parttime Lease en mobi2share kunnen auto’s tot wel 10 jaar efficiënt en voordelig worden ingezet. Verder zorgt het gebruik van de deelapp en deelplatform ervoor dat mensen gaan wennen aan het idee van delen en het bouwen van communities, en er daarbij achter komen dat dit heel gemakkelijk is en vele voordelen kan bieden.
Elektrische deeltijd mobiliteit met Parttime Lease en mobi2share is dé toekomst van autolease en autodelen.
Rol van de overheid:
De overheid stimuleert bepaalde ontwikkelingen om invulling te geven aan hun beleid. Stimuleringsmaatregelen worden daarbij weleens te snel of juist te langzaam afgebouwd. Daarvan is nu ook sprake bij het stimuleren van elektrisch rijden. De afbouw van stimuleringsmaatregelen zorgt voor een afvlakking van de groei. De oplossing van mobi2share komt als geroepen, en past binnen de al jaren geldende regels. Daarmee is mobi2share allerminst een ‘fiscaal trucje’ om bijtelling te voorkomen. Het is een innovatieve app en deelplatform waarbij de toegang tot deeltijdauto’s wordt gekoppeld aan reserveringen door verschillende accounthouders en community's waarbij alle reserveringen volgens de overeengekomen voorwaarden worden afgerekend.
We bieden de overheid een gedegen, actuele en toekomstgerichte oplossing om belasting te ontvangen voor alle gereden kilometers voor privégebruik. De bijtelling als verrekening van “loon in natura” die stamt uit 1964 kan daarmee geleidelijk worden vervangen door een beter alternatief: iedereen betaalt gewoon voor zijn daadwerkelijk privégebruik in deeltijdauto’s.
Daarnaast is het concept volledig geschikt voor autonoom rijdende auto's wanneer deze vorm van mobiliteit wordt ingevoerd.