Rijden zonder bijtelling, een bijverschijnsel
- didier3183
- Jul 14
- 1 min read

Per definitie is "bijtelling" een ongenuanceerde vorm van belasting heffen. Of je nu 501, 5001 of 25001 kilometer met "de auto van de zaak", je betaalt altijd de volle mep. Wellicht handig voor de administratie van de Belastingdienst, maar wie deze vorm van belasting eerlijk vindt, legt het begrip eerlijk wel heel bijzonder uit. Voor mobi2share bleek bijtelling een onverwacht bijverschijnsel. En we zijn heel eerlijk bij het belasten.
Bij het ontwikkelen van een totaal nieuw deelconcept, hebben we zakelijk en privé rijden volledig gescheiden. We wilden elke partij die in de auto ging rijden apart een factuur kunnen sturen voor het gebruik van de auto. Om ook het gebruik van de juiste data te voorzien, zorgden we ervoor dat zakelijk rijden ook ècht zakelijk rijden moest zijn. Dus juridisch en fiscaal correct.Hetzelfde laken en pak met het privé rijden. Elke partij moest correct worden gefactureerd voor het kilometerpakket dat zou worden afgesproken. Dat had allemaal aardig wat voeten in de aarde. Fr juristen en fiscalisten bogen zich erover en wat bleek? De auto werd een perfecte deelauto. Maar plotseling bleek er nog meer.
Omdat elke partij volledig separaat huurt en zelfstandig betaalt, is er geen sprake van bijtelling. Er is niet langer sprake van "een auto van de zaak". En geen enkele gebruiker van de auto betaalt een cent te veel. Bijtelling werd een aantrekkelijk bijverschijnsel. Een goudeerlijke belasting, een mooie beloning.
Comments